تاریخ انتشار: سه شنبه 1402/08/30 - 09:27
کد خبر: 488428

پرونده های مفتوح دانشگاه شهید چمران اهواز/ پژوهشکده نفت و گاز دانشگاه چرا شفاف سازی نشد؟

پرونده های مفتوح دانشگاه شهید چمران اهواز/ پژوهشکده نفت و گاز دانشگاه چرا شفاف سازی نشد؟

فقدان برنامه راهبردی و پیشبرنده امروز دانشگاه را به عملکرد و نمایشگر ناکارآمدی دولت ایت الله رئیسی تبدیل کرده است و دانشگاهی که می بایست در افق های روشن و باز در مسیر دیپلماسی علمی و نواورانه و پیشبرانه فرهنگی و اجتماعی حرکت می کرد به پایین ترین سطح ممکن تنزل یافته است و این افت محسوس طوری شده که تقریبا در هیچ پروژه مهم فکری و فرهنگی و عمرانی نام و نشانی از دانشگاه نیست!

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دانشگاه شهید چمران اهواز در دوسال گذشته دولت حضرت ایت الله رئیسی با سرعت تمام از وعده ها و ارمان های دولت رد شده و در سراشیبی سقوط در بخش پژوهشی و اجتماعی و فرهنگی قرار گرفته است! دانشگاهی که روزگاری محل جنب و جوش پژوهشی و علمی بوده و تکیه گاه فرهنگی جنوب غرب کشور بوده، امروز از این نظر تهی دست شده است!
چه بسا اگر به جوانان خوش فکر و خلاق و خستگی ناپذیر و متواضع و مشورت پذیر اطمینان می شد، کسانی که دل در گرو ارزشهای اصیل و ناب خمینی کبیر دارند و نسبت روشن با دولت دارند، دانشگاه امروز در اوج قرار داشت و محل اثرگزاری در استان بود! انشقاق اندازی بین تشکل های انقلابی که هیچ گاه سابقه نداشته تا ستیز با جوانان مومن و انقلابی به رویه تبدیل شده است که فریاد جریان ها و نهادهای انقلابی بلند شده است!

فقدان برنامه راهبردی و پیشبرنده امروز دانشگاه را به عملکرد و نمایشگر ناکارآمدی دولت ایت الله رئیسی تبدیل کرده است و دانشگاهی که می بایست در افق های روشن و باز در مسیر دیپلماسی علمی و نواورانه و پیشبرانه فرهنگی و اجتماعی حرکت می کرد به پایین ترین سطح ممکن تنزل یافته است و این افت محسوس طوری شده که تقریبا در هیچ پروژه مهم فکری و فرهنگی و عمرانی نام و نشانی از دانشگاه نیست! دانشگاهی با قدمتی تقریبا 70 ساله به اندازه پارک علم و فناوری خوزستان با قدمت تقریبا ده ساله موثر نیست!

بازنده قطعی این وضعیت دانشجویان و مردم خوزستان و دولت است که  دانشگاهی که می تواند نقش موثر و گفتمان سازی در ابعاد اخلاقی و سیاسی و اجتماعی داشته باشد و بازو دولت در جریان سازی باشد، روزی نیست که درگیر حاشیه ها نشود که در تاریخ دانشگاه سابقه ندارد از تجمع چندین باره پرسنل که با روی خوش پاسخ داده نشده تا فعالیت های عمرانی بی سرانجام در خوابگاه که اعتراض همگی را درپی داشته تا تجمع اعتراضی بسیج دانشجویی در پی اهانت به نام مقدس بسیج تا حذف خانواده شهدا تا تلاش برای پخش فیلم ضد اسلامی تا مماشات با اهانت کنندگان به نظام و رهبری انقلاب در اغتشاشات تا برگزاری مراسم مختلط؛ تا برخورد های سلیقه ی و شخصی در انتخابات هیات ممیزه و بررسی پروند های افراد و چنبره اصلاحات در جایگاه های معاونت ها و مشاوران و مدیریت دانشکده ها و مدیریت های میانی! 

این وضعیت دلگیر دانشگاه که نشات گرفته از نداشتن برنامه راهبردی برای مدیریت و عدم دلسوزی برای استان است، خسارت های سنگینی در این دوسال داشته است!در پی حذف نیروهای قدر نظارتی که چشم و گوش حاکمیت بودند، پرونده های زیادی در دانشگاه مفتوح مانده که جز ضایع شدن اموال بیت المال ماحصلی ندارد. 7 پرونده مفتوحی را خبرنامه دانشجویان بررسی کرده است که در این شماره به اجمال به پرونده پژوهشکده نفت و گاز دانشگاه پرداخته می شود:

پژوهشکده نفت و گاز دانشگاه سال 98 راه اندازی و واپسین روزهای سال حکم ریاست آن زده شد و جالب اینکه کسی که هم مدیر ارتباط با صنعت بود، همزمان به ریاست این پژوهشکده با گردش مالی بالا منصوب شد. 

این پژوهشکده مقرر بود زمینه ارتباط با حوزه انرژی را تقویت کند و زمینه حضور تمامی هیات علمی را فراهم کند که درعمل هیچ گاه محقق نشد و بیشتر پروژه ها محدود در یک سری افراد خاص و گاها مسئول و مدیران شد.

این پژوهشکده در محل دانشگاه مستقر شده و قرار بود زیر نظر دانشگاه و برای انتفاع دانشگاه فعالیت کند بنابر شنیده ها برخی افراد شرکت های شخصی و خانوادگی را پای کار آوردند و بنام دانشگاه و به نفع خود پروژه گرفتند! این تعارض منافع آشکار هیچ گاه از سوی دانشگاه بررسی دقیق نشد.بسیاری از امکانات ازمایشگاه مرکزی دانشگاه در این زمینه استفاده شده است .یکی از ابهامات مهم و اصلی این است که چرا مجموعه دانشگاه اجازه بررسی این مسایل و ابهامات را به نهادهای بازرسی و نظارتی ندادند؟ علت این مماشات چیست؟

قضیه ارتباط این پژوهشکده و برخی مسایل ان با ورود نهاده های دامی مساله دار و بدون استاندار د از بندر امام خمینی چقدر صحت دارد؟ در این زمینه چه اندازه گردش مالی صورت گرفته است؟ ایا خرید زمین در ترکیه از قبل این فعالیت ها صحت دارد؟

بسیاری از این مسایل روشن و شفاف است ولی جالب اینجاست که هیچ عزمی نبوده و در حد یک بررسی و تعدیل حکمی صورت گرفته و مدیران ارشد دانشگاه در مقطعی ابراز داشتند پرونده و سی‌دی تخلفات گم شده است! حتی اجازه دادند در روز روشن بسیاری از تجهیزات گران بهای این مجموعه از پژوهشکده خارج شود که بسیاری با اموال بیت المال خریداری شد ه بود!

آنچه مشهود است به دلایل نامعلوم عزم جدی برای صیانت از بیت المال در این مساله وجود ندارد و مدیران وقت به جای پاسخگویی امروز در پست های کلیدی قرار دارند! امید است دستگاه های نظارتی بیرونی و درونی دانشگاه به جای مماشت به وظیفه قانونی خود در این مساله عمل کنند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بیانیه شورایعالی انقلاب فرهنگی در حمایت از دانشجویان آمریکا
خیزش دانشجویان بحران سیاست خارجی آمریکا را فاش کرد
اعلام جزئیات حمایت مؤثر و مستمر از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش
نظر استاندار تهران برای تقسیم استان تهران؛ باید تأمل کرد
تجمع دانشجویان امیرکبیر در حمایت از دانشگاهیان آمریکایی
قهرمانی سیزدهم فوتسال ایران در آسیا
روسیه آمریکا را تهدید کرد
تکلیف حسن یزدانی برای المپیک مشخص شد
لحظات به ثمر رسیدن گل اول و دوم ایران به تایلند +فیلم
توجیهات عجیب نخست‌وزیر ارمنستان برای واگذاری روستاها به آذربایجان
بن‌گویر با ۳ دنده شکسته از بیمارستان مرخص شد
همه چیز درباره چراغ چک تیگو ۵ + علت روشن شدن چراغ چک تیگو ۵
محبوب‌ترین میز تلویزیون چه ویژگی‌هایی دارد؟
آیا جک پارکینگ سیماران انتخاب خوبی است؟
کدام سرورهای HPE برای سازمان شما مناسب هستند؟
صعود تاریخی افغانستان به جام جهانی فوتسال
کلاس‌های دانشگاه‌ها امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
اولین تصاویر از لحظه شلیک جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه +فیلم
زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها اعلام شد
جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top